Sahabat Followers

Khamis, 12 Julai 2012

Selamat Tinggal Dunia Lalu

Assalamualaikum Sahabat ,,

baiklah korang, malam ni aku nak mengada skit.. nk ber'ambe'..hehe layann
ehemm8,,Ketika Ambe menaip entry ini , bertarikh 12 Julai 2012 bersamaan 23 Sya’aban 2012 (Khamis) ,jam di lapt0p menunjukkan 9.26 malam . Jadi itu juga menunjukkan bahawasanya tinggal lebih kurang 3 jam 34 minit , sebelum ambE meninggalkan sisa2 kehidupan ini.. . Ya Rabb.. tabahkan hambaMu ini.

********************
Ok lah sebelum taip lebih speed , mungkin kalian semua tertanya2 , kemanakah ambE ingin pergi ..? mungkin lah (perasan sekejap).. sebenarnya ambE akan meninggalkan umur belasan ambE dalam beberapa jam lagi .. jadi sebelum sampai ke detik itu , sukalah ambE untuk bermuhasabah diri yang kerdil  lagi hina ini , untuk merubah kepada fasa yang baru dan lebih bermakna ,.

Kalu mengikut kalendar hijri , ambe telah pun melangkah ke puluhan tahun pada tanggal 12 Muharram yang lalu.
Walaupun berat dan sukar untuk diluahkan namun kata-kata perlu dilontarkan. Ditelan mati mak, diluah mati ayah. (ecehhh)

*******************

Di kesempatan ini,  ambE yang bernama 
Ramizah Binti Sagimin ,ingin menyusun 10 jari buat semua , terutamanya >>> mak abah (walaupun kalian tidak mengetahui akan kewujudan blog ini) adik beradik y ‘menjengkelkan k0t’ hehehe ,saudara-mara, jiran tetangga, para ustaz ustazah , sahabat dari kecik hingga sekarang ,sahabat Dakwah, sahabat muka buku, sahabat bloggers, pembaca dan semua yang pernah hadir disepanjang kehidupan ambE serta yang  menyokong ambE  hampir setahun ambE berblog secara aktif. . Mungkin ada salah silap ambE yang tidak ambE sedari, maafkan  juga YA . (ada lagi ka yang enggak disebut???)

Kan ku abadi kan kenangan2 lalu . Moga Allah tidak meluputkan ingatan ambE terhadap kenangan2 lalu sebagai pengajaran , pedoman dan pengalaman serta kekuatan untuk ambE meneruskan kehidupan ini. YA , Kenangan manis indah di kenang,  kenangan pahit sakit di kenang juga...

******************

Kalian .... Masa muda merupakan masa sempurnanya pertumbuhan fisik dan kekuatan seorang manusia. Maka ini merupakan nikmat besar dari Allah Ta’ala yang seharusnya dimanfaatkan dengan sebaik-sebaiknya untuk amal kebaikan guna meraih redha Allah Ta’ala. Dan sebagimana nikmat-nikmat besar lainnya dalam diri manusia, nikmat inipun nantinya akan diminta pertanggungjawaban di hadapan Allah Ta’ala. Ya Allah ..... kuatkan hamba untuk menghadapi ujian dan dugaanMu.
 Allah Ta’ala berfirman:

{أَلا يَظُنُّ أُولَئِكَ أَنَّهُمْ مَبْعُوثُونَ. لِيَوْمٍ عَظِيمٍ. يَوْمَ يَقُومُ النَّاسُ لِرَبِّ الْعَالَمِينَ}

“Tidakkah mereka itu yakin, bahwa sesungguhnya mereka akan dibangkitkan, pada suatu hari yang besar (dasyat), (yaitu) hari (ketika) manusia berdiri menghadap Rabb semesta alam (Allah Ta’ala)” (QS al-Muthaffifiin: 4-6).

>>Mengingati mati bagi seorang Islam akan meningkatkan Iman seseorang. Dengan mengingati mati, ia membentuk penghidupan seorang Muslim itu dengan penuh kesederhanaan. Tidak berlebih-lebih didalam melakukan sesuatu. Mereka tahu bahawa apa yang ada didunia ini hanya bersifat sementara.

******************
“Setiap saat dalam hidup kita adalah ibarat gambar yang belum pernah terlihat, dan gambar yang tidak akan pernah terlihat lagi. Jadi, nikmati hidupmu dan jadikan setiap momen menjadi indah.’’

Maaf , ambE xbijak berpuitis ... :) harapnya setiap bait2 kalimah jelas dimata kalian.

Orait..Tibalah masanya ambE melabuhkan tirai kanak2 (aikkk...daa cukup matang ke???)  DAN mengucapkan Selamat Tinggal Dunia Belasan Tahun. Tetapi Perjalanan ambe tidak  terhenti di sini. .

“Sakit dalam perjuangan itu hanya sementara. Bisa jadi Anda rasakan dalam seminit, sejam, sehari, atau setahun. Namun jika menyerah, rasa sakit itu akan terasa selamanya”
(Lance Armstrong, Mantan Atlet Balap Sepeda AS)

Malam ini, kita muhasabah diri. 19 tahun yang belakang ini, moga menjadi pengajaran yang cukup untuk tahun-tahun yang mendatang selepas esok.

AmbE HambaNya yang paling do'if. Kerana ambE banyak dosa. Moga ada salah satu usaha ambE  Allah pandang dan bernilai untuk menjemput rahmatNya.


Selamat Tinggal Dunia Silamku :) 




Wallahua'lam :)

Tiada ulasan: