Sahabat Followers

Khamis, 29 Mac 2012

:: Harga Segelas Susu ::

بسم الله الرحمن الرحيم
"Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang"
Assalamualaikum…

apa khabar iman hari ini... hmmm,apepon baca dan hayati, salam muhasabah bersama ;) 
Seorang budak lelaki miskin berjalan dari rumah ke rumah untuk menjaja kerepek yang diusahakan oleh ibunya . Menjelang tengahari , dia sudah berasa lapar , namun tidak mahu pulang selagi belum habis jualannya . Bagi menghilangkan rasa lapar, dia berhajat meminta segelas air dari sebuah rumah berdekatan .
                “Kakak, boleh berikan saya segelas air ?” , direnung wajah budak yang kelihatan lesu dan sayu itu . “tunggu sebentar ya ”.
                Seketika kemudian wanita itu keluardengan segelas susu di tangannya . Budak itu minum tanpa berlengah . “berapa ya saya berhutang dengan kakak ? ” , katanya sambil menyeluk saku poketnya .
“Tak perlu bayar.”  “Tetapi saya hanya meminta air kosong . Mak saya ajar ,jangan ambil apa-apa daripada orang lain tanpa bayaran.”
                “Kalau begitu bayarlah dengan ucapan Alhamdulillah dan terima kasih .‘’  Okey ,Alhamdulillah . terima kasih kakak!!” . Budak tersebut segera beredar kembali menjaja kerepeknya . Entah bagaiman , dia berasa begiru bertenaga dan hilang segala penatnya . Bukan semata-mata segelas susu itu , malah lebih daripada itu , kerana sifat pemurah wanita itu walaupun tidak dikenalinya .
                Beberapa tahun berlalu , wanita tersebut diserang penyakit serius . Dia dirawat di hospital Bandar tersebut , dengan kelolaan doctor pakar . Rupa-rupanya doctor pakar yang merawat wanita itu adalah budak lelaki yang pernah diberikan segelas susu kepadanya suatu waktu dahulu . Si doctor masih mengenali wajah wanita itu , walaupun sudah berusia .


         Doktor muda itu berusaha merawat wanita itu sehingga sembuh . Malah bil hospital pun  ditanggungnya. Setelah wanita tersebut itu sihat sepenuhnya , tiba kepadanya sekeping bil hospital . Di atas bil itu tertulis :
                “Bil ini telah dijelaskan dengan segelas susu . Alhamdulillah dan terima kasih –Dr Muhammad.”

::Walaupun kecil bantuan yang dihulurkan namun disertai dengan niat yang ikhlas , impaknya tidak terjangkau oleh imaginasi kita . Hakikatnya bantuan Allah sering ada di mana-mana , dalam pelbagai bentuk dan kadang-kadang disampaikan melalui perantaraan orang yang berada berdekatan dengan kita::


 ::والله أعلم::

Tiada ulasan: